Köpvillkor

För köp på narwal.se (559467-9853)

Försäljning sker till privatpersoner, företag, föreningar, myndigheter, kommuner och juridiska personer. Vi ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Samtliga priser är inklusive svensk moms.

Fraktkostnader samt eventuella andra avgifter syns i kassan innan köp genomförs. Vi levererar endast till Nordiska länder inom EU.

Kunden ansvarar själv för att adressuppgifter och kontaktuppgifter är korrekt ifyllda. Vid felaktiga uppgifter som resulterar i att leveransen behöver ändras kan narwal.se behöva ta ut en extra avgift motsvarande kostnaden för fraktändring. Hör därför av dig direkt till kundtjänst om du vet med dig att uppgifterna ej blev korrekta vid beställning.

Frågor som berör faktiska köp, pågående order besvaras vanligtvis inom 24 timmar på vardagar, genom kundservice e-post: info@narwal.se.

Leverans och Betalsätt

DHL Hemleverans
Narwal.se förvalda fraktalternativ vid större paket som inte kan levereras till serviceombud. Leverans sker vanligtvis inom 1-3 vardagar vid orderläggning innan kl 12.00, med reservation för hög orderbelastning hos oss på narwal.se och hos DHL. Hemleverans sker på dagtid 08:00-17:00. Ditt lokala DHL-bud meddelar planerad tid via SMS. Tänk på att ange rätt telefonnummer vid beställning. Paket skannas så att du kan följa din leverans hela vägen, genom e-post eller direkt på dhl.se. Mottagaren behöver signera kvittens vid leverans.

DB Schenker - Leverans till DB Schenker utlämningsställe (ServicePoint)
Försändelsen skickas till närmaste Schenker-ombud baserat på postnummer. Till ombud erbjuds gratis frakt. Leverans sker vanligtvis inom 1-3 vardagar vid orderläggning innan kl 12.00, med reservation för hög orderbelastning hos oss på narwal.se och hos Schenker. Paket skannas så att du kan följa din leverans hela vägen, genom e-post eller direkt på Schenker.se.

DB Schenker - Leverans hem till husdörren/lägenhetsporten
Leverans sker vanligtvis inom 1-3 vardagar vid orderläggning innan kl 12.00, med reservation för hög orderbelastning hos oss på Narwal och hos Schenker. Hemleverans sker på dagtid 08:00-17:00. Ditt lokala Schenker-ombud meddelar planerad tid via SMS. Tänk på att ange rätt telefonnummer vid beställning. Paket skannas så att du kan följa din leverans hela vägen, genom e-post eller direkt på Schenker.se. Vänligen välj ombudsleverans om du inte har möjlighet att vara hemma dagtid. Skulle du behöva kontakta ditt lokala Schenker-kontor finner du kontaktuppgifter här.

Bring
Leverans sker vanligtvis inom 1-3 vardagar vid orderläggning innan kl 12.00, med reservation för hög orderbelastning hos oss på narwal.se och hos Bring. Hemleverans sker på dagtid 08:00-17:00. Ditt lokala Bring-ombud meddelar planerad tid via SMS. Tänk på att ange rätt telefonnummer vid beställning. Paket skannas så att du kan följa din leverans hela vägen, genom e-post eller direkt på bring.se.

Betalsätt

Kort
Kortbetalning sker via Klarna-funktionen och kräver ingen inloggning eller konto i Klarna.Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att de skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura, Klarna konto, kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

Ej uthämtade/mottagna paket
Vid ej uthämtade paket vid serviceombud eller ej mottagna paket vid hemleverans betraktas det som en annullering av din beställning och vi förbehåller oss rätten att debitera dig som kund 249:- inklusive moms, eller faktisk returfraktskostnad i varje specifikt fall vid skymmande paket. Avgiften tas ut för att täcka returfrakt och administrativ hantering. Avgiften regleras mot redan mottagen betalning eller faktureras.

Ej uthämtade paket faller ej under ångerrätten. Paket ligger vanligtvis kvar hos ditt serviceombud i 10 dagar. Tiden styrs av speditören och Narwal kan inte garantera den exakta tiden. Varje speditör (leveranssätt ovan) påminner dig som kund via SMS/e-post för att undvika att din order går i oönskad retur.

Transportskador på gods
Synliga skador på emballage anmäls direkt till transportören eller serviceombudet vid mottagandet av godset. Ta bild på skadan direkt när det upptäcks för att underlätta hanteringen. Dolda transportskador anmäls inom max 5 dagar. Transportskador som anmäls efter 5 dagar behandlas ej.

Ångerrätt/öppet köp

I enlighet med distansköplagen erbjuder Narwal en 14 dagars ångerrätt från mottagandet av produkten. Returnera produkten med originalemballage i samma skick som du mottog den.

Hantering av Produkter och Värdeminskning

Om en produkt returneras i ett skick som indikerar att den hanterats utöver vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper, förbehåller sig Narwal rätten att kräva ersättning för värdeminskning. Denna ersättning kommer att motsvara den värdeminskning som produkten har drabbats av, beroende på kundens hantering.

Frakt och Återbetalning

Kunden är ansvarig för kostnaden för returfrakten och ska säkerställa att produkten skickas tillbaka på ett säkert sätt. Det är starkt rekommenderat att behålla kvitto och spårningsnummer för returförsändelsen. Återbetalningar, exklusive originalfraktkostnader, genomförs inom 30 dagar från det att varan mottagits av oss, men sker ofta direkt vid mottagandet.

 

Hantering av Fel och Reklamationer

Kunder uppmanas att omedelbart rapportera eventuella fel eller brister på produkten till Narwal. Reklamationer bör göras inom rimlig tid, idealiskt inom 2 månader från upptäckt. Narwal erbjuder alternativ såsom reparation, omleverans, prisavdrag, eller återbetalning beroende på felets natur. Reklamationsrätten sträcker sig till tre år från mottagandet av produkten.

Undantag från Ångerrätt

Vissa produkter och tjänster är undantagna från ångerrätten, inklusive tjänster som har påbörjats med kundens samtycke under ångerfristen, och varor som på grund av sin natur inte kan returneras.

 

Returprocess

Vid nyttjande av ångerrätt och retur ska orderinformation skickas med i försändelsen. Lämpligtvis den följesedel som skickades till dig som kund, med tillägg för anledningen till returen. Det går också bra att skicka med en lapp som inkluderar ordernummer och anledningen för returen.

Observera att alla returförsändelser ska skickas med direktleverans till nedan returadress. Vi löser inte ut gods mot postförskott eller rekommenderat paket till Serviceombud.

Köp online går ej att returnera i fysisk butik/lager.

Returadress:
Narwal

Furuviksringen 19
302 44 Halmstad
Sverige
service@narwal.se

Allt gods ska skickas på ett sådant sätt att säker transport kan ske. Försändelsen ska skickas som företagspaket, paket, brev eller motsvarande där Narwal får varorna tillsänt oss.

Tänk på att du ansvarar för transporten till oss. Spara därför kvitto med kollinummer.

Fraktkostnader för returen står du som kund själv för.

Återbetalning sker senast inom 30 dagar efter mottagandet av godset, men sker oftast direkt när varan tagits emot av oss. Återbetalning görs på varans värde exklusive kostnad för frakt.

Reklamation/Garanti
För reklamation och garantiärende, kontakta alltid oss på Narwal innan varorna återsänds. Vid reklamationer och garantiärenden står vi alltid för returfrakten. Ångerrätt och garanti behandlas på olika sätt, därför kan inte garantisedeln användas vid ångerrätt/öppet köp.

Garanti
2-års garanti gäller på Narwals-produkter:

Garantin gäller för funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Fel som uppstått vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende omfattas inte av garantin. Garantin täcker ej heller så kallade handhavandefel.

Notera att vid konstaterat icke garantiärende utgår en undersökningsavgift på 499:- om kund önskar retur av produkten. 

Reklamationsrätt
Som konsument har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Denna reklamationsrätt innebär att du kan påpeka fel som fanns vid köpet. Reklamationsrätten gäller för alla produkter på Narwal. Om du vill åberopa din reklamationsrätt så ligger bevisbördan på dig som konsument. Du behöver alltså bevisa att felet med produkten går att härleda till produktens ursprung och inte uppstått på grund av slitage eller yttre åverkan.

OBS! Vid konstaterat icke garantiärende utgår en undersökningsavgift på 499:- om kund önskar retur av produkten. Om kund väljer att kassera produkten tas ingen undersökningsavgift ut.

Tvist/Force majeure

Vid tvist mot privatperson har Narwal som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut.
Kontakt ARN 08-50886000
Tvist mellan företag löses normalt i svensk domstol.

Frågor som berör faktiska köp, pågående ärende och pågående reklamationer besvaras inom 48 timmar på vardagar.

Kundservice: service@narwal.se

Utdelningsadress:

Narwal

Furuviksringen 19
302 44 Halmstad
Sverige

Force majeure
I händelser av naturkatastrofer, krig, åtgärder på arbetsmarknaden, myndigheters beslut, fördyrande omständigheter, uteblivna leveranser från underleverantörer eller därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilket ej skäligen hade kunnat förutses och påverkat det ingående avtalet från vår sida som gör att vi ej kan hålla vår del utgörs som grund från våra förpliktelser att fullfölja avtalet.

Commerceit AB (559467-9853)
Innehar F-skatt

Adress:Furuviksringen 19
302 44 Halmstad
Sweden

E-post: info@narwal.se

Narwal.se använder sig av sk cookies på sidan. Dessa cookies är till för att kunna bibehålla produkter i varukorgen samt för att du ska kunna genomföra köp hos oss. Se manualen för din webbläsare hur du själv kan hantera användandet av cookies.

Antispam policy
Narwal.se delar inte med sig av användares e-mailadresser, telefonnummer eller andra personuppgifter till annan part. Utskick från oss sker endast om du som kund har tackat ja till att få information från oss i samband med köp hos oss.

Personuppgifter/GDPR

På narwal.se värnar vi om din integritet och följer General Data Protection Regulation (GDPR) för att säkerställa att vi behandlar dina personuppgifter på ett ansvarsfullt och lagligt sätt. Här förklarar vi hur vi samlar in och använder din information i enlighet med GDPR.

  1. Tydlighet och transparens: Vi är öppna med vilka personuppgifter vi samlar in och hur vi använder dem. Nedan följet olika tillfällen när uppgifter insamlas och vad som insamlas.

  2. Laglig grund: Vi samlar endast in personuppgifter när vi har en laglig grund för att göra det. Det kan vara samtycke från dig, ett avtal mellan oss, en rättslig skyldighet, allmänt intresse eller vårt berättigade intresse. Vi dokumenterar och motiverar den lagliga grunden för varje insamling av personuppgifter.

  3. Minimera insamlingen: Vi samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för att fullgöra våra åtaganden gentemot dig som kund. Det kan inkludera namn, adress, e-postadress, telefonnummer och betalningsinformation. Vi strävar efter att inte samla in mer information än vad som behövs för att uppfylla våra skyldigheter och förbättra din upplevelse på narwal.se.

  4. Begränsad lagringstid: Vi lagrar dina personuppgifter endast så länge det är nödvändigt för att uppfylla de ändamål för vilka uppgifterna samlades in. När dina uppgifter inte längre behövs för dessa ändamål raderas de på ett säkert sätt.

  5. Dina rättigheter: Enligt GDPR har du rätt att få tillgång till, korrigera, begränsa behandlingen av och radera dina personuppgifter. Du har också rätt att invända mot behandlingen av dina uppgifter och att överklaga till tillsynsmyndigheten om du anser att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med GDPR. Kontakta vår kundtjänst om du vill utöva någon av dessa rättigheter.

Vi på narwal.se tar din integritet på största allvar och arbetar kontinuerligt för att säkerställa att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt. Om du har frågor om vår hantering av personuppgifter eller om GDPR, vänligen kontakta vår kundtjänst.

När behandlar vi dina personuppgifter?
Som kund till oss på narwal.se behandlar vi dina personuppgifter när du genomför köp, kontaktar oss i eventuella supportärenden eller på andra sätt är i kontakt med oss. Vi specificerar nedan vilka tillfällen detta sker:

Registrering av kund
När du registrerar dig som kund hos oss behöver vi viss information för att kunna upprätta det avtal som vid en eventuell order skapas mellan oss. Saknar vi denna information finns det risk att vi inte kan gå vidare med ordern.

Information vi samlar in: Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.

Orderläggning
När en order läggs i vår e-handel får vi följande information om dig som kund för att vi ska kunna hantera din order och det avtal som upprättas vid ordertillfället på ett korrekt sätt.
Information vi samlar in: IP-adress, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer.